Wednesday, July 28, 2010

Tiga Perkara Yang Mesti Dijauhi


Assalamualaikum. Diharapkan semua pembaca dalam keadaan sihat sejahtera. Kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat semua mengenai tiga perkara yang mesti kita jauhi dalam kehidupan kita seharian. Semoga ianya tidak berada dalam diri kita.

Dalam hidup ini kita sentiasa diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan. Sebagai seorang hamba yang taat kepada tuhannya ujian yang diterima hendaklah ditempuhi dengan penuh kesabaran. Ini kerana setiap orang akan diuji dengan pelbagai jenis ujian dalam hidup mereka.

Rasulullah SAW telah bersabda:

“Barang siapa yang bangun di waktu pagi sambil bersungut kerana kesusahan hidup, maka seolah-olah ia bersungut kerana perbuatan Tuhannya. Barang siapa menjadi sedih kerana perkara-perkara dunia bererti ia telah marah kepada Allah. Dan barang siapa merendahkan dirinya kepada orang kaya kerana kekayaannya maka telah hilang dua pertiga agamanya.”


Bersungut kerana kesusahan hidup

Salah satu ujian yang diterima adalah dengan mengalami kesusahan hidup. Setiap orang pasti akan merasai kesusahan dalam hidup kecuali orang yang telah lahir dalam keadaan atau keluarga yang kaya raya. Sebagai seorang hamba yang beriman kita hendaklah bersyukur atas rezeki yang dikurniakan. Kesusahan yang kita alami adalah salah satu ujian dari Allah kepada kita. Apabila bangun di pagi hari janganlah sama sekali kita merungut tentang kesusahan hidup yang kita alami tapi hendaklah sentiasa berdoa supaya dimurahkan rezeki olehNya.

Bersedih kerana perkara-perkara dunia

Kita mungkin pernah menangis dalam hidup ini. Tapi adakah tangisan air mata yang keluar itu kerana takutkan Allah atau menangis kerana perkara-perkara dunia? Contoh menangis kerana dunia adalah sedih apabila putus cinta. Ada orang yang bersedih kerana terlalu kecewa dengan putus cinta ini. Itu adalah salah satu contoh bersedih kerana perkara dunia. Ketahuilah yang dunia ini adalah bersifat sementara dan akhirat jualah yang bersifat kekal. Bersabarlah dengan ujian yang diterima dan hendaklah kita tenang menghadapinya.

Merendahkan diri kepada orang kaya

Pada zaman sekarang ni orang yang kaya dipandang mulia. Ini kerana golongan yang kaya mempunyai nama dan sangat dikenali hingga membuatkan orang lain hormat kepadanya. Kalau golongan miskin pulak akan dipandang rendah oleh masyarakat. Begitulah perbezaan status dalam kehidupan pada zaman sekarang ni. Sebenarnya kita tidak boleh terlalu mengagungkan golongan yang kaya ni. Cukuplah sekadar menghormatinya sebagai saudara kita tapi jangan sampai boleh merasa rendah diri kerana kekayaan yang dimilikinya.

Peringatan yang serba ringkas dari saya ini adalah peringatan untuk diri saya sendiri dan berkongsi dengan pembaca-pembaca blog ini. Apa yang baik itu datang dari Allah. Dan apa yang kurang itu adalah dari kelemahan diri saya sendiri. Semoga kita semua mendapat manfaat bersama.