Monday, January 9, 2012

Mulakan Makan Untuk Sihat




Siapa kata makanan sihat membosankan? Ianya perlu enak, segar dan makanan meal penuh untuk mencapai berat badan ideal anda. Makan secara sihat penting untuk umur panjang dan sihat.

Jika anda ingin mengubah tabiat pemakanan anda, mulakan dengan buah-buahan dan sayuran yang merupakan bahagian penting dalam gaya hidup sihat. Ia penuh dengan vitamin, antioksidan dan nutrisi yang membantu anda menurunkan berat badan, melambatkan proses penuaan dan memberi anda banyak tenaga.

Terdapat pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran jadi anda boleh tukar-tukar pengambilannya. Mula dengan beberapa jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang anda suka. Kemudian perlahan-lahan tambah jenis yang baru. Ini mengelakkan anda jadi bosan dan membantu anda mendapatkan vitamin yang berbeza dan nutrisi.

Selanjutnya gantikan sumber protein berlemak dengan daging tanpa lemak, ikan dan kacang. Protein penting kerana ia membuat anda kenyang dan dapat menjadi cara yang bagus untuk mendapatkan zink dan omega-3 dalam diet anda.
Menghindari makanan berproses akan membantu anda mengurangkan berat badan. Gula putih dan tepung putih tidak memiliki nilai zat makanan, limitkan pengambilannya dalam diet anda. Ini akan menjadi cara yang mudah untuk mengurangkan jumlah pengambilan kalori anda.

Paling penting perlu diingat adalah mengawal kuantiti pengambilan makanan.Tidak kira seberapa sihat anda makan, jika anda makan terlalu banyak, sukar untuk mendapat berat badan yang sesuai.

Lihat pinggan, pastikan bahawa itu sebenarnya pinggan dan bukannya pinggan hidang, saiz pinggan yang terlalu besar menyebabkan anda sukar untuk mengawal jumlah makanan anda. Setengah dari pinggan anda mesti diisi dengan sayur-sayuran, satu perempat dengan protein dan satu perempat lagi dengan karbohidrat (sebaik-baiknya bijirin penuh).