Tuesday, July 7, 2009

TEMPOYAK PUCUK UBI


Tempoyak Pucuk Ubi

Bila tiba musim durian, tempoyak wajib dibuat, sebagai stok di kala perlu. Pada pendapat mat lah kan, durian yang bermutu akan menghasilkan tempoyak yang sedap (memang ada orang campur sedikit garam, gula dan serbuk kunyit dalam tempoyak mereka). Mat lebih suka tempoyak yang tanpa diubahsuai..Tapi itu terpulang lah kan. Resipi asal dariNorzailina Nordin dari buku "Variasi Masakan Selatan"...Tapi mat buat 1/2 dari resipi asal. Dannn..yang paling istimewa piring mungkum yang mat gunakan tu adalah pemberian dari Kak CT Delima...terima kasih kak ct, saya memang suka sangat piring lama kekwa merah tu dan tak lupa pada shai, terima kasih atas pemberian kain yang cantik itu sebagai prop studio masakan saya tu yeaa!....i likeeee!!!!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g udang sederhana besar, cuci bersih dan buang muncungnya, tak payah buang kulit
3 papan petai, diambik isinya
15 - 20 biji cili padi (boleh kurang kalau tak tahan pedas)*
1.5 cm kunyit hidup*
4 ulas bawang merah*
4 batang serai, hiris*(*dikisar halus)
3 camca besar tempoyak
2 keping asam gelugor
4 helai daun kunyit#
7 - 8 tangki pucuk ubi#
2 - 3 tangkai pucuk labu#
5 tangaki pucuk kaduk#(#dimayang halus2)
500 ml santan pekat
Garam dan sedikit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam kuali, masukkan santan dan bahan kisar.Masak hingga mendidih dan kacau hingga pekat. Masukkan tempoyak dan asam gelugor. Kacau lagi.
  2. Tambah udang, petai dan bahan yang dimayang halus. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan masak perlahan sambil dikacau sekali sekala hingga pekat.
  3. Perasakan dengan garam dan sedikit gula (jika perlu). Gaul rata dan masak 1 - 2 minit lagi. Rasa dan boleh matikan api. Alih dalam bekas sesuai dan hidangkan bersama nasi hangat..