Thursday, July 16, 2009

TIJARAH RAMADHAN SHOOTING AT JAKIM STUDIO PUTRAJAYA





Television programme which Jcorp had also participated in and contributed to was the Islamic-based television programme, Tijarah Ramadhan, aimed at raising general awareness that commerce could bring about greater harmony and relations between the masses and members of the business community. The 30-episode programme, produced with the help of the Malaysian Islamic Development Department (Jakim) and the Corporate Bureau of the Malaysian Islamic Trade Council (DPIM), is aired on during the Ramadan fasting month. A product of collaboration between JCorp and Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), At-Tijarah Ramadhan was specially designed to help the less privileged in the community. Through the programme, Jcorp rendered assistance by sponsoring to selected needy patients.

Sesungguhnya Kita sedia maklum bahawa peranan bisnes sebagai teras pembangunan masyarakat amat jelas dituntut Dan dianjurkan dalam Islam sebagaimana maksud hadis Nabi SAW iaitu sembilan persepuluh daripada sumber rezeki berpunca daripada perniagaan, perdagangan Dan bisnes. Namun, diperhatikan bahawa masyarakat Islam pada Hari ini tidak cenderung terhadap bisnes untuk menjana pembangunan ekonomi ummah perlu diberikan perhatian yang sewajarnya

Di atas pandangan bahawa pendapat tersebut perlu dikikis dari minda masyarakat Islam Hari ini Dan seterusnya menzahirkan bahawa terdapat ruang serta peluang yang luas untuk mencari bisnes sekaligus melakukan ibadah; maka Johor Corporation sebagai sebuah korporat Islam dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Dan Biro Korporat, Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM), telah menyahut cabaran Dan mengambil langkah menerbitkan sebuah rancangan dakwah di televisyen berkonsepkan perbincangan Dan kupasan informasi yang dinamakan At-Tijarah .

At-Tijarah merupakan sebuah program menarik yang memberi fokus khusus kepada kepada Islam Dan Bisnes. Pilihan topik-topik yang dibincangkan adalah merangkumi soal-soal yang saling berkaitan antara satu sama lain iaitu ekonomi, bisnes Dan pembangunan ummah. Selain mengemukakan topik-topik yang menarik, program in turut mengenegahkan tetamu di setiap episod At-Tijarah adalah diundang dari golongan korporat Dan juga ahli akademik bagi berkongsi pengalaman dari kejayaan mereka Dan topik yang dibincangkan.