Monday, April 19, 2010

KEJAYAAN


KEKAYAAN DARI DALAM DIRI ANDA


Ramai orang sering mengeluh kerana tidak cukup wang. Kerja bertahun2 tapi duit gaji tak pernah cukup walaupun kerja "overtime", dapat bonus dan kenaikan gaji setiap tahun tapi tak juga kaya/senang. Mereka ada masa tapi mereka tiada wang. SETUJU? Ramai juga berniaga, buka kedai, buka syarikat, dapat projek macam-macam tapi masih tak kaya/senang.

Ada juga yang kaya raya. Mereka ada wang tapi mereka tiada masa untuk diri sendiri dan juga keluarga. SETUJU?

Mengikut kajian, hanya 5% sahaja penduduk dunia yang kaya sementara 95% lagi hidup dalam kemiskinan @ cukup-cukup makan sahaja.
MENGAPA JADI BEGINI? Menurut jutawan Robert T. Kiyosaki dalam bukunya " Rich Dad Poor Dad ", beliau menyatakan, KENAPA ORANG KAYA BERTAMBAH KAYA dan ORANG MISKIN BERTAMBAH MISKIN adalah kerana ORANG MISKIN TIDAK SUKA BUAT APA YANG ORANG KAYA SUKA BUAT. SETUJU???? Cuba sahabat2 fikirkan tentang diri sahabat2??

Antara 5 sebab utama kenapa anda sukar untuk berjaya :

1. Anda hanya ada 1 punca pendapatan sahaja

Pepatah Inggeris ada menyatakan
"Not to keep all your eggs in a single basket". Jangan letakkan semua telur di dalam sebuah bakul. Dengan hanya ada 1 sahaja punca pendapatan boleh menyebabkan anda akan kehilangan pendapatan anda secara tiba2 sekiranya sesuatu yang buruk berlaku pada anda, tempat kerja @ perniagaan anda. Setuju!!!

2. Anda Takut Gagal
"Tiada manusia merancang untuk gagal". (Anda berniaga/berusaha untuk rugi ke?). Tetapi kegagalan yang paling utama ialah mereka gagal untuk mencuba. Semakin banyak anda berusaha, belajar dari pengalaman, maka semakin dekat anda kepada kejayaan. Jadi, jangan takut mencuba TETAPI takutlah kepada masalah yang anda sedang hadapi sekarang. Orang yang berjaya ialah orang yang BERANI MENCUBA.. Setuju!!!


3. Anda Suka Bertangguh

Selalu anda berkata
" Ada banyak masa lagi, nanti laa.." Jangan terkejut apabila suatu hari nanti bila anda bangun pagi dan mendapati kereta kena tarik depan anak bini, pintu rumah kena ketuk sebab orang minta hutang, anak-anak makin membesar, belanja semakin bertambah dan rumah terasa sempit. Jadi... Jangan tangguhkan kerja atau keputusan anda. Bertindak sekarang juga..

4. Anda Suka Dengar Cakap-Cakap Orang

" Tak usah pergi. Skim cepat kaya tu". "Alaa..Boleh percaya ke tu" "Tipu je tu". Ramai orang gagal sebab termakan cakap atau hasutan kawan-kawan dan orang lain.
RAMAI ORANG DENGKI KALU KITA KAYA, SETUJU!! Untuk berjaya, ikut sahaja cakap orang yang berjaya dan buat apa orang berjaya buat. Ingat... JANGAN DENGAR SANGAT CAKAP ORANG.!!

5. Anda Gagal Untuk Merebut Peluang

Mungkin anda telah banyak kali mendengar atau ditawarkan dengan peluang2 yang telah membuatkan ramai orang menjadi kaya-raya tetapi anda telah persia-siakan dengan sikap " Tunggulah nanti saya fikirkan" atau " Saya bukan tak nak tapi..."
Untuk berjaya jangan beri alasan. Jangan takut untuk berubah kerana kalau anda takut untuk berubah, pendapatan anda pun tidak akan berubah.Sebenarnya ada banyak peluang yang boleh mengubah hidup anda asalkan anda ada kemahuan dan impian. " Kita dilahirkan bukan untuk gagal. Kita yang terhebat". Setuju!!!

KESIMPULANNYA

Untuk kaya dan berjaya, kita kena berubah. Apa yang perlu ubah?Ubah SIKAP kita, kerana sikap andalah,.. anda jadi begini. Ubah penggunaan masa, belajar dari orang berjaya, jangan bertangguh, jangan dengar cakap negatif dari orang lain, dan jangan buruk sangka pada peluang yang datang. INGAT!!!.. Untuk berjaya, ikut cakap orang telah berjaya. Jangan bertangguh. Cari jalan bukan beri alasan. Pernahkah anda berdoa untuk menyelesaikan masalah anda? Tidakkah anda terfikir bahawa PERTEMUAN KITA INI BUKAN SATU KEBETULAN? TIDAK ADA KEBETULAN DI DALAM DUNIA INI. Semua telah ditentukanNYA. Bertindak sekarang juga. Mungkin pertolonganNYA telah sampai untuk membantu anda. HUBUNGI KAMI SEGERA...

TERIMA KASIH